Vintage Wedding
Yay! In mei vorig jaar was het zover! Ons huwelijksfeest. We hebben enorm van deze bijzondere dag genoten. In dit blog neem ik jullie mee in de voorbereidingen voor ons huwelijk én laat ik jullie het resultaat zien.
'T was tweede kerstdag 2019...
En toen gebeurde er iets heel onverwacht! Arno vroeg mij ten huwelijk. We besloten in het voorjaar te trouwen, maar vonden het voorjaar van 2020 wat te snel. Achteraf waren we daar hele blij mee, want toen golden er zware maatregelen omtrent Covid-19.
We prikten de datum in 2021 en gingen aan de slag met de voorbereidingen.
Waarom maar één dag?
Waarom alles in één dag proppen, als het ook in twee dagen kan? Zowel Arno als ik hebben een enorme hekel aan "moeten". We wilden vooral een ontspannen dag, zonder ons steeds af te vragen of we al naar het volgende onderdeel van de dag "moeten".
Daarom besloten we het huwelijk over twee dagen te verspreiden. We wilden op de eerste dag met een klein gezelschap in de middag voor de gemeente trouwen, lekker met elkaar eten en dan 's avonds in de kerk trouwen. Daarna wilden we dan met enkele mensen nog een borreltje drinken en dan gewoon lekker op tijd naar bed.
Dag twee zou dan voor het feest zijn. Dit wilden we dan wat vroeger laten beginnen en dan gezellig koffiedrinken en later op de avond wat foodstrucks laten komen. Allemaal in ongedwongen sfeer.
Locatie? Easy!
Over de locatie waren we het snel eens! Dag één zou plaatsvinden in de appelboomgaard naast het huis van een vriendin. Ik kwam daar als tiener al en zei toen al: "Later wil ik hier trouwen". En zo geschiedde!
Voor de tweede locatie was ook de keuze snel gemaakt, namelijk bij vrienden van mijn ouders achter in het weiland. Daar zou genoeg plaats zijn voor een grote tent en foodtrucks.
Toen kwam Covid-19...
Een ongenode gast met als huwelijkscadeau een pakketje vol beperkende maatregelen. Het werd al snel duidelijk dat we moesten gaan strepen in de gastenlijst. Er mochten niet meer dan 100 gasten op de bruiloft aanwezig zijn. Dit was nog wel te overzien, maar toen kwam de maatregel dat er niet gedanst mocht worden. En als we iets leuk vinden en bij een bruiloft vinden horen dan is het wel dansen!
Eigenlijk hebben we toen de knoop doorgehakt. We vieren alleen de eerste dag en als alles weer kan, dan vieren we het feest.
Ook met die keuze waren we blij, want enkele weken voor onze trouwdag werd het maximaal aantal mensen teruggebracht naar 30 gasten. Gelukkig hadden wij al besloten om de eerste dag in een intiem gezelschap te vieren.
Leuk idee, maar is het uitvoerbaar?
Zoals jullie weten richten wij ons huis in met duurzame en tweedehands items. Het leek ons leuk om dit ook als thema kiezen voor onze huwelijksdag. Aangezien we ons feest buiten wilden vieren en een vriend (en tevens ceremoniemeester, wat een topper) het eten verzorgde moesten we veel extra zaken regelen. Zoals glazen, servies, bestek, stoelen, tenten en tafels. Het leek ons erg leuk om dit bij de lokale kringlopen te kopen ( en daarna weer terug te brengen). Via marktplaats vond ik een leuk bankje en twee stoelen. Deze wilde ik graag als trouwbankje en de stoelen voor de getuigen gebruiken. Voor veertig euro waren ze voor ons, samen met mijn vader ben ik ze op gaan halen.
Maar toen ik de meubels in onze garage ging zetten kwam ik er achter dat als we alle stoelen en tafels tweedehands wilden inkopen, ik deze helemaal niet kwijt zou kunnen. Je zou denken dat ik dit vooraf wel zou hebben kunnen bedenken, maar nee. Toen we ons dat realiseerden besloten we om alles tweedehands te kopen, maar de stoelen voor de gasten te huren.
Een bericht via Instagram
Bijna alles was geregeld en toen kreeg ik een berichtje via Instagram. Eva van Paperplanes Weddings stuurde mij een berichtje dat ze een loods vol vintage meubels had die we eventueel konden huren. Of ik mogelijk interesse had? Ik maakte een afspraak met Eva hadden we gelijk een klik. Eva had ook heel veel goede aanvullingen voor ons trouwplan en kon nog heel veel extra's voor ons regelen voor de aankleding. Het was voor ons fijn om te sparren met iemand die veel connecties heeft en niet bang is om out-of-the-box te denken.
Je begrijpt wel dat ik toen de gehuurde klapstoeltjes heb afgebeld en we in zee gegaan zijn met Eva. Het heeft er echt voor gezorgd dat onze trouwdag naar een hoger plan werd getild.
De dag
Alle voorbereidingen waren achter de rug en de dat kon beginnen! We zijn als gezin eerst ontspannen naar de kapper geweest. We hadden de kapsalon helemaal voor onszelf en Eva van Kapsalon Fier heeft ons haar gedaan.
Toen we thuis kwamen was ons huis versierd door onze lieve buurtgenoten. Wat een verrassing!
Na de lunch hebben we ons omgekleed. Dit heb ik bij mijn ouders gedaan, een speciaal moment met mijn ouders.
Daarna gingen we op weg naar de trouw-locatie, we waren erg benieuwd hoe het er daar uit zou zien. Het was boven verwachting mooi. Na weken van regen was het de eerste mooie lentedag met 19 graden. Wat een cadeau!
We zijn begonnen met de gemeentelijke trouwceremonie:
De prachtige loper is van Hype Pop-up. Wij kopen daar graag onze tapijten voor in huis en zijn ook heel bepalend voor ons interieur. Dus we vonden het leuk als Hype zo ook bij de trouwdag zou zijn. Mooi he!
Grappige momenten
De prank van Bram
Zonder humor kunnen wij niet leven, dus we waren er al snel uit dat we iets leuks wilden verzinnen voor tijdens de ceremonie. Onze zoon Bram mocht de ringen brengen en samen met hem bedachten we een "prank". We deden twee nep ringetjes aan de ballonnen gevuld met helium en spraken af dat hij tijdens het brengen van de ringen zou vallen en de ballonnen los zou laten. Hij vond het onwijs spannend, maar hij deed het zo goed! Veel van onze gasten dachten dat de ringen echt weggevlogen waren.
Gelukkig zaten de echte ringen in dit mooie doosje dat ik kocht bij Vintage Vedette op Instagram. De ringen zijn handgemaakt door 't Oude Schooltje in Sleeuwijk.
Arno.... we zakken!
Tijdens de ceremonie begon het bankje waar we op zaten steeds verder in de grond te zakken. Het had de afgelopen weken niets anders dan geregend, dus de grond was nog erg zacht. We hebben toen even moeten stoppen met de ceremonie om het bankje weer uit de klei te trekken. Dat soort dingen vind ik zo leuk, niet te serieus.
Geen taart
Na de ceremonie was er geen taart. Maar wel huwelijksbrood! Gebakken door Arno. We wilden deze dag echt als "ons" vieren, met dingen die in ons leven een belangrijke rol spelen. Dus vrienden en familie, buiten leven, vintage, duurzaamheid, maar ook eigen gebakken brood.
Wil je meer van Arno's broden zien? Check dan zijn Instagram-kanaal @mr_ovenbake .
BBQ
"Hoe heerlijk zou het zijn als we gewoon ontspannen kunnen eten? Geen formaliteiten en iedereen mag zitten en eten waar en hoeveel hij of zij wil."
"Zoals bij een BBQ?".
Onze ceremoniemeester wilde graag zelf het eten verzorgen, samen met zijn buurman hebben ze heerlijk eten voor ons gemaakt. Het was precies zoals we het wilden. Ongedwongen.
Naar de kerk
Het enige wat we deze dag niet buiten hebben gevierd is de kerkdienst. Die wilden we graag in onze eigen kerk houden. We hebben ervoor gekozen om dit in de avond te doen, zodat mensen van onze kerkelijke gemeente ook konden komen als ze dat wilden. Helaas mochten er aanvankelijk maar 30 mensen in de dienst zijn en we waren met de dag-gasten alleen al met 30 mensen. Maar een aantal dagen voor onze trouwdag kwam er leuk nieuws, er mochten 60 mensen bij de dienst aanwezig zijn. De regels waren net versoepeld. Dus toen hebben we nog heel snel vrienden en familie gebeld of ze er ook bij wilden zijn.
We zaten wel heel fijn in de boomgaard, iemand zei nog grappend "Kan die dominee niet hierheen komen?"
Vervolg
Vanwege de beperkende maatregelen hebben we geen feest kunnen vieren. Maar toch hebben we een ongelofelijke dag gehad. Dit gaan we niet meer vergeten. De dag is door zoveel mensen mogelijk gemaakt en daar zijn we ontzettend dankbaar voor!
De foto's op deze dag zijn gemaakt door Jaap Slob! Bedankt Jaap!
Er valt nog zoveel meer te laten zien over deze dag, dit volgt in een nieuw blog dat binnenkort online komt!
Reacties